
CNOVEMBRE 2010
89

Les transmissions en ona curta durant la Guerra 
Freda. El primer pas cap a la globalització  
dels mitjans de comunicació audiovisual

Shortwave broadcasts during the Cold War. The first step 
towards the globalization of the audiovisual media

Cinto Niqui
Doctor en comunicació audiovisual.

Comunicació: Revista de Recerca i d’Anàlisi [Societat Catalana de Comunicació]
Vol. 27 (novembre 2010), p. 89-104 

DOI: 10.2436/20.3008.01.73 
Data recepció: 08/06/2010 

Data acceptació: 25/06/2010

Revista de Recerca.indd   89 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
90

RESUM:
La globalització dels mitjans de comunicació audiovisual és una de les característiques  

de la societat del segle XXI. Abans que existís Internet o les comunicacions via satèl·lit va 

haver-hi un antecedent, força important i poc estudiat, en el procés cap a la globalització 

dels mitjans de comunicació audiovisual: les transmissions radiofòniques en ona curta 

relacionades amb la Guerra Freda. Aquest article estudia aquell fet i el quantifica. Analitza 

el volum d’emissió de les setze emissores públiques de radiodifusió internacional 

directament implicades en la guerra hertziana entre els dos blocs, el de l’Est i el  

de l’Oest, durant els últims deu anys de la Guerra Freda, de 1978 a 1988.

PARAULES CLAU: 
Guerra Freda, radiodifusió internacional, ona curta, guerra hertziana.

Les transmissions en ona curta durant la Guerra Freda. El primer pas 
cap a la globalització dels mitjans de comunicació audiovisual

Shortwave broadcasts during the Cold War. The first step  
towards the globalization of the audiovisual media

ABSTRACT:
The globalization of audiovisual media is one of the characteristics of 21st century 

society. Before the use of satellite communications or the internet, there is an important 

and little studied antecedent in the process towards the globalization of audiovisual 

media: shortwave broadcasts related to the Cold War. This article studies this 

phenomenon and quantifies it. It analyzes the volume of shortwave broadcasts by the 

sixteen public broadcasting stations directly involved in the hertzian war between the 

two blocks, East and West, during the last ten years of the Cold War, from 1978 to 1988. 

KEY WORDS: 

Cold War, international broadcasting, shortwave, hertzian war.

Shortwave broadcasts during the Cold War. The first step  
towards the globalization of the audiovisual media

Les transmissions en ona curta durant la Guerra Freda. El primer pas  
cap a la globalització dels mitjans de comunicació audiovisual

Revista de Recerca.indd   90 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
91

A partir de 1947, quan comença el període de Guerra Freda entre els Estats Units 
d’Amèrica i el bloc occidental, d’una banda, i la Unió de Repúbliques Socialistes 
Soviètiques i el bloc comunista, de l’altra, les emissores públiques internacionals es 
veuen obligades, en major o menor grau, a mantenir la tensió política entre l’Est i 
l’Oest. Les transmissions radiofòniques internacionals multilingües relacionades di-
rectament amb la Guerra Freda, fetes a les bandes d’ona curta amb un abast mun-
dial, es poden considerar com el primer cas de globalització dels mitjans de comu-
nicació audiovisual.

L’objectiu d’aquest article és recordar els protagonistes radiofònics d’aquell mo-
ment i avaluar les hores de transmissió radiofònica internacional que a la dècada 
final de la Guerra Freda (1978-1988) els dos blocs enfrontats van dedicar a la difu-
sió de les seves idees i de la seva propaganda. Per la transcendència que va tenir el 
final d’aquell període en algunes de les grans corporacions públiques internacio-
nals també faig una aproximació ràpida al seu volum d’emissió una dècada des-
prés. Així puc calcular, aproximadament, quin volum de programació setmanal es-
tava relacionat directament amb la Guerra Freda l’any 1988.

Metodologia i fonts

Per analitzar el que passa a la radiodifusió internacional en el període 1978-1998 ba- 
so l’estudi en dues variables principals: hores d’emissió setmanal i nombre d’idio-
mes d’emissió.

Cal destacar la dificultat que suposa trobar informació sobre la radiodifusió in-
ternacional en comparació d’altres camps afins. La font principal que he consultat 
per obtenir les dades per fer aquest estudi ha estat el World radio TV handbook. 
The directory of international broadcasting, el manual internacional de referència 
de tota la segona meitat del segle xx. Cada volum recull els esquemes de progra-
mació de totes les emissores internacionals. L’estudi general del nombre de corpo-
racions de radiodifusió internacional implicades i la quantificació de les seves hores 
d’emissió setmanal i del nombre d’idiomes d’emissió l’he fet buidant les dades re-
collides a les edicions de 1978, 1988 i 1998. Aquestes dades són imprescindibles 
per valorar, amb un criteri tan objectiu com sigui possible, els canvis en les corpo-
racions de radiodifusió internacional estudiades en un període en què l’ona curta 
era el mitjà de comunicació global per excel·lència.

El procés de globalització dels mitjans de comunicació

La globalització dels mitjans de comunicació audiovisual és una de les característi-
ques del segle xxi. Al moviment internacional de mercaderies, capital i persones s’hi 

Revista de Recerca.indd   91 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
92

ha afegit el dels bits que escampen els continguts audiovisuals arreu del món. El 
desenvolupament dels sistemes de telecomunicacions digitals globals, com les co-
municacions via satèl·lit i la xarxa Internet, han facilitat la comunicació massiva a 
gran distància i la internacionalització dels missatges difosos pels mitjans de comu-
nicació audiovisual.

La globalització i la societat de la informació tendeixen a uniformitzar les socie-
tats. Els continguts estan expressats majoritàriament en llengua anglesa i algunes 
temàtiques —que generen negoci, rèdits ideològics o marquen pautes morals— 
són clarament dominants. Però, d’altra banda, també és cert que la societat de la 
informació és una bona oportunitat per a la diversitat cultural i l’expressió de les 
cultures de comunitats no gaire grans.

Tal com apunta Josep Maria Carbonell, antic president del Consell de l’Audiovi-
sual de Catalunya: «amb la globalització, els mitjans de comunicació de massa s’han 
convertit en el primer poder, per sobre del poder sobirà que ostenta el poble. La in-
formació i la comunicació com a bé social són substituïdes per un bé estrictament 
comercial i mercantil; els mitjans de comunicació han perdut part de la seva missió 
social, el seu paper de vigilant dels poders democràtics, per convertir-se en un poder 
esclau de les seves lògiques mercantils i un nou actor polític» (Carbonell, 2008).

Un dels primers trets evidents en el camí cap a la globalització de les comunica-
cions va ser la formació d’organitzacions internacionals, amb representació dels 
Estats, dedicades al repartiment de l’espectre radioelèctric. Quan la Unió Internacio
nal de Telecomunicacions (UIT) va esdevenir una agència especialitzada de l’Orga-
nització de les Nacions Unides, l’any 1947, es va crear l’International Frequency 
Registration Board (IFRB) per tal de gestionar l’ús de tot l’espectre radioelèctric. En 
el cas específic de les transmissions en ona curta la Conferència Administrativa 
Mundial de Radiocomunicacions —World Administratrive Radio Conference 
(WARC)—, convocada pel Sector de Radiocomunicacions de la UIT, va ser l’en- 
carregada de delimitar els marges de freqüències en què havien de transmetre  
les radiodifusores a les bandes d’ona curta —diverses franges, entre els 3.000 i  
els 30.000 kHz.

El gran avantatge de les bandes d’ona curta és el seu llarg abast, tot i que a 
vegades la qualitat del so pot ser dolenta. A diferència d’altres transmissions radio
fòniques, els senyals radioelèctrics de les bandes d’ona curta reboten a la ionosfe- 
ra —la capa atmosfèrica que està a una altitud entre els 200 i els 450 km de la 
Terra i que té les mol·lècules ionitzades— i retornen a la Terra, que, al seu torn, 
torna a reflectir les ones de ràdio cap a la ionosfera, i així successivament. En con-
seqüència, els senyals poden abastar milers de quilòmetres i es poden rebre en re-
ceptors multibanda força econòmics.

La tecnologia de la transmissió en ona curta va ser la primera que va permetre 
a un mitjà de comunicació audiovisual tenir un abast i una audiència globals per tal 
de poder difondre immediatament qualsevol informació, objectiva o tendenciosa, 
adreçar missatges de propaganda o bé expressar opinions arreu del món. A finals 
dels anys vuitanta, el nombre d’aparells receptors d’ona curta que hi podia haver a 

Revista de Recerca.indd   92 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
93

tot el món, segons el Departament Tècnic de La Veu d’Alemanya, s’acostava  
als 600 milions (Selders, 1995). Tot i que a la radiodifusió en ona curta és molt di-
fícil poder recollir dades fiables d’audiència, a la dècada dels vuitanta Radio Neder-
land calculava que a tot el món el nombre d’oïdors de les emissores internacionals 
era de 340 milions aproximadament.

Els habitants dels països industrialitzats, amb règims polítics democràtics, tenen 
al seu abast molts mitjans audiovisuals nacionals i locals de comunicació, que són 
la seva font principal d’informació. Però en altres països no hi ha llibertat informa-
tiva; o existeix un dèficit de mitjans de comunicació, o els existents són difícils 
d’escoltar, o l’accés a Internet o als programes de televisió via satèl·lit està limitat o 
prohibit. Són els oïdors de totes aquestes àrees els qui necessiten recórrer encara a 
l’escolta de les emissores internacionals. No ha de passar per alt que l’ona curta té 
un gran avantatge respecte de qualsevol altre mitjà de comunicació global, que 
encara la fa única i diferent: permet fer arribar un missatge a qualsevol oïdor de 
qualsevol part del món sense la intervenció de tercers, amb les limitacions imposa-
des per les interferències i les condicions de la propagació. Tots els països tenen  
el mateix accés a la ionosfera i no calen intermediaris entre l’emissor i el receptor, 
tal com passa a les emissions via satèl·lit o en les retransmissions locals, on cal  
un soci, que pot revocar l’acord. El projecte Digital Radio Mondiale (DRM), iniciat  
l’any 1997, demostra que les corporacions volen retenir el control dels seus propis 
mitjans de transmissió i tenen la voluntat de mantenir les emissions en ona curta 
amb un estàndard de ràdio digital que permeti rebre els programes amb bona 
qualitat de so i amb dades complementàries.

A l’última dècada del segle xx la ràdio pública internacional entra en la lluita per 
trobar el seu espai en el nou mercat global de la informació, competint amb els 
mitjans de comunicació que es troben a Internet, la radiodifusió local d’abast inter-
nacional i la televisió via satèl·lit; uns mitjans que, a més, satisfan algunes de les 
funcions tradicionals que fins aleshores només havien estat pròpies de la radiodifu-
sió pública internacional.

Antecedents de la ràdio en ona curta com a arma 
de guerra ideològica

Des del seu naixement la radiodifusió, tant la local com la internacional, es va fer 
servir com una arma més de combat en diversos conflictes ideològics i bèl·lics.

Ben aviat determinats governs van comprovar que la radiodifusió internacional 
podia ser una eina eficaç per al combat ideològic i que els podia permetre influir 
socialment i política en territoris estrangers. A finals dels anys trenta, per exemple, 
els règims totalitaris d’Alemanya i Itàlia posaven molt d’èmfasi en les seves emis
sions en ona curta vers l’Amèrica del Sud, on hi havia moltes poblacions aïllades i 
poques fonts informatives. A més, milions d’alemanys i italians vivien en aquella 

Revista de Recerca.indd   93 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
94

zona. Alemanya comprava temps d’emissió en estacions d’ona mitjana que estaven 
molt necessitades d’aquells diners. Tan intensa va ser aquella lluita per aconseguir 
socis radiofònics americans que l’Argentina i Xile van fer decrets que prohibien la 
retransmissió d’emissores estrangeres des del seu territori, o l’acceptació de pro-
grames estrangers.

La radiodifusió pública internacional sempre ha estat molt condicionada pels 
interessos dels governs dels Estats i la propagació de les seves ideologies polítiques. 
L’ús de la ràdio internacional com a element de propaganda i de difusió global 
durant la Guerra Civil espanyola i durant la Segona Guerra Mundial serien dos 
precedents clars del que exposo en aquest article.

Durant la Guerra Civil espanyola la radiodifusió de tot l’Estat espanyol es va 
posar al servei dels dos bàndols enfrontats. Deu dies després de començar la guer-
ra, el 28 de juliol de 1936, EAQ, Emisora de Radiodifusión Iberoamericana, va co-
mençar a emetre en ona curta el programa de propaganda republicana La Voz de 
España i des de l’agost de 1937 EAQ va passar a ser una de les emissores del Co-
missariat de Guerra de la República. En aquell període EAQ va ser més que un 
servei exterior de propaganda republicana ja que la seva missió també era informar 
de les incidències de la guerra als familiars dels milers de soldats estrangers que 
lluitaven a les Brigades Internacionals (Balsebre, 2001).

En començar la Guerra Civil, l’exèrcit del general Franco ràpidament es va apo-
derar de l’EAJ-43 de Tenerife —després Radio Club Tenerife—, des d’on emeten en 
ona curta espais en cinc idiomes. El mateix general Franco va fer servir la ràdio per 
adreçar-se al món des de Tetuan, en un anglès força macarrònic, donant compte 
de l’Alzamiento Nacional. Després va seguir el general Queipo de Llano, que des de 
Radio Sevilla feia al·locucions radiofòniques vespertines diàries, les quals, gràcies a 
la propagació de l’ona mitjana i a les poques emissores en funcionament, es podien 
escoltar des de Catalunya.

Durant la Guerra Civil, a més de les transmissions en ona mitjana, unes cin-
quanta emissores també radiaven, de forma irregular, els seus programes locals en 
ona curta, majoritàriament a la banda dels 40 m i algunes a la dels 20 m. Per exem-
ple, Ràdio Barcelona EAJ-1 sortia a la freqüència de 7.030 kHz (42,6 m). El propie-
tari de l’equip d’ona curta era Josep Garriga Albert i durant la guerra l’emissió es-
tava sota el control de la Generalitat (Franquet, 1986).

Al número publicat el 15 d’octubre de 1937 de la revista L’Espagne Socialiste: 
Organe Franco-Espagnol du Comité d’Action Socialiste pour l’Espagne (CASPE) 
es donaven diverses freqüències d’ona curta per poder escoltar a França algu- 
nes de les ràdios de la península: Ràdio Barcelona, a 42 m; EAQ d’Aranjuez,  
a 42 i 46 m, amb butlletins en llengües estrangeres de 19 a 20 hores, i Radio Nor-
te, a 42,8 m. De Ràdio Associació de Catalunya de Barcelona només donava la 
freqüència d’ona mitjana. A l’Argentina, al Butlletí Especial per als Catalans Ab-
sents de la Pàtria, imprès pel Comitè Llibertat per Catalunya de Buenos Aires, 
també sortia un anunci de les emissions de Ràdio Barcelona en extracurta, ban-
da de 42 m.

Revista de Recerca.indd   94 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
95

Quan el 19 de juliol de 1936 a Catalunya fracassa l’Alzamiento Nacional del 
general Franco, esclata la revolució. La Generalitat, presidida per Lluís Companys, 
queda desbordada, i els anarquistes de la FAI i la CNT dominen al carrer acompa-
nyats de la central sindical UGT i del POUM, un petit partit revolucionari antiestali-
nista. Els comunistes lleials a Moscou no tenen una estructura gaire sòlida i el ma-
teix juliol de 1936 es constitueix el Partit Socialista Unificat de Catalunya (PSUC) 
sota l’òrbita de la Internacional Comunista.

A les zones republicanes les emissores comercials van ser col·lectivitzades i els 
partits polítics i els sindicats van muntar les seves emissores pròpies de tipus revolu
cionari com a mitjà explícit de propaganda. És quan a les ones hertzianes catala- 
nes apareixen les ràdios revolucionàries, que estaven fora del control del govern.  
El 28 d’agost de 1936 apareix a Barcelona l’estació en ona curta ECN-1, als 7.190 kHz, 
de la CNT-FAI. La programació, de propaganda política i sindical, durava inicial- 
ment unes cinc hores. El 21 de setembre de 1936 el PSUC va crear la segona estació 
política d’ona curta a Barcelona: Ràdio PSU número 1, que emetia pels 42 m,  
als 7.142 kHz. Obria i tancava amb La Internacional i radiava butlletins en català 
i altres idiomes destinats principalment als membres de les Brigades Internacio- 
nals. El 22 de setembre va començar a transmetre Ràdio POUM ECP-2, també  
pels 42 m. Feia una programació molt semblant a l’anterior també en català i altres 
idiomes, com l’esperanto. El maig de 1937 aquesta estació va ser expropiada per la 
Generalitat (Franquet, 1986). Totes aquestes emissions revolucionàries en ona curta 
començaven cap a les set del vespre i plegaven cap a quarts d’onze de la nit.

El març de 1937 va començar a transmetre, en ona mitjana i sembla que des  
de Roma, Ràdio Veritat, patrocinada per Francesc Cambó, líder de la Lliga Catala-
na, el segon partit al Parlament de Catalunya a les eleccions de 1932. Cambó va 
ser d’aquells catalans que van donar suport a Franco en els primers moments i 
havia arribat a Itàlia amb altres elements del catalanisme conservador, concreta-
ment a Abazzia, fugint de la persecució revolucionària. I a Itàlia una de les seves 
obsessions va ser la creació de l’emissora en català Ràdio Veritat, que la Itàlia feixis-
ta, dirigida per Benito Mussolini, va permetre. Ràdio Veritat va emetre fins a l’ocu-
pació de Barcelona, el gener de 1939 (Ventin, 1986). Francesc Cambó, el mecenes 
de Ràdio Veritat, finalment es va adonar de l’error d’haver donat suport a Franco 
amb una ràdio en català i es va exiliar a l’Argentina.

Després d’acabar la guerra, el gener de 1939, l’emissora internacional en ona 
curta EAQ, Emisora de Radiodifusión Iberoamericana, va ser confiscada pel govern 
del general Franco i des de l’1 de maig de 1939 va emetre els programes de Radio 
Nacional de España cap a l’exterior fins al 15 de gener de 1941, data en què va 
deixar d’emetre programes de ràdio i es va dedicar només a transmetre serveis ra-
diotelegràfics. Un any i mig després EAQ d’Aranjuez va tornar a emetre programes 
de ràdio. Així, l’octubre de 1942 el règim franquista tenia dues emissores d’ona 
curta dins de la seva Red Española de Radiodifusión: l’emissora de Màlaga, que 
emetia cap al nord d’Àfrica i la Mediterrània, i La Voz de España (EAQ), des d’Aran-
juez, amb transmissions cap a França, Anglaterra, l’Amèrica del Nord i l’Amèrica 

Revista de Recerca.indd   95 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
96

Llatina. Aquests programes de Radio Nacional de España per EAQ van acabar defi-
nitivament el 12 d’agost de 1944. L’octubre d’aquell any va començar a transme-
tre, en període de proves, la planta transmissora pròpia de Radio Nacional a Argan-
da, Madrid. Es va inaugurar oficialment el 27 d’abril de 1945 (Montes, 1997).

La Segona Guerra Mundial va incrementar la propaganda política difosa per la 
radiodifusió pública internacional i aquesta va tenir un important paper en la victò-
ria dels Aliats. Només una dada: durant la Segona Guerra Mundial el Servei Moni-
tor de la British Broadcasting Corporation (BBC) va ampliar les seves escoltes i 
funcions i va esdevenir una eina vital per obtenir informació. En aquell moment hi 
treballaven unes mil persones.

Les evolucions tecnològiques en les transmissions en ona curta, el nombre cada 
vegada més gran de receptors en funcionament i l’increment en el nombre d’hores 
i d’idiomes d’emissió són els que van provocar que, durant la part final del període 
de Guerra Freda, es pugui considerar la radiodifusió internacional com el primer 
mitjà audiovisual de comunicació global que tenia una elevada audiència, previ a 
les transmissions via satèl·lit o a la distribució de continguts a Internet.

L’efecte de la fi de la Guerra Freda en el volum d’emissió
en ona curta (1978-1998)

A partir de 1947, quan comença el període de Guerra Freda entre els Estats Units 
d’Amèrica i el bloc occidental, d’una banda, i la Unió de Repúbliques Socialistes 
Soviètiques i el bloc comunista, de l’altra, les bandes d’ona curta es van anar om-
plint i congestionant amb moltes emissions de propaganda i d’interferència. Podrí-
em dir que els blocs de l’Est i l’Oest, durant el període de la Guerra Freda, volien 
controlar el món ideològicament i radiofònica. A les bandes d’ona curta es produ-
eix una guerra de freqüències i potències.

Els anys quaranta, als Estats Units la seva emissora internacional, La Veu d’Amè-
rica, va passar a formar part de la United States Information Agency (USIA), que va 
establir un pla perquè tingués plantes pròpies de retransmissió fora dels EUA. Es 
volia arribar a tenir, dins i fora del país, un centenar de transmissors d’ona curta. 
L’any 1948 La Veu d’Amèrica va comprar a la BBC la seva planta de Woofferton, 
Anglaterra. El govern britànic necessitava diners en aquella època de postguerra. 
Des del 18 de juliol l’emissora internacional dels EUA ja tenia la seva primera plan-
ta retransmissora. Els cinc transmissors funcionaven de les dues del migdia a les 
deu de la nit radiant programes cap a la Unió Soviètica i l’Europa de l’Est.

Setze emissores, de deu corporacions públiques de radiodifusió internacional, 
van estar directament implicades en el combat hertzià entre els dos blocs durant els 
últims deu anys de la Guerra Freda. El bloc de l’Oest el formaven: l’USIA —Radio 
Free Europe (RFE), Radio Liberty (RL), RIAS Berlín, Radio Martí i La Veu d’Amèrica—, 
la BBC i la Deutsche Welle (DW, La Veu d’Alemanya) —incloent-hi la Deutschland

Revista de Recerca.indd   96 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
97

funk (DLF), en ona mitjana. I el bloc de l’Est l’integraven: Ràdio Moscou —incloent-
hi Ràdio Pau i Progrés—, Ràdio Berlín Internacional —de la República Democràtica 
Alemanya—, Ràdio Varsòvia, Ràdio Sofia, Ràdio Praga, Ràdio Bucarest i Ràdio Bu-
dapest —a les taules següents esmento el nom de les emissores tal com es diuen 
actualment i entre parèntesis recordo els noms antics que tenien abans de 1988 i 
que acabo d’esmentar.

Fins a l’any 1988 els Estats involucrats directament o indirecta en la Guerra 
Freda tenien ben clar que la lluita ideològica era la funció principal de la seva radio
difusió internacional. Atès que durant aquells anys la difusió en ona curta era l’úni-
ca tecnologia vàlida per abastar audiències en grans zones geogràfiques, els go-
verns van invertir grans quantitats de diners en les seves ràdios internacionals per 
tal que fossin més influents, poguessin radiar més hores i en més idiomes, i dispo-
sessin d’unes plantes transmissores cada vegada més potents. Els anys 1978 i 1988 un 
centenar de països tenien plantes transmissores d’ona curta en el seu territori. L’ús 
de l’ona curta, com a mitjà de difusió internacional de programes radiofònics, es-
tava força estès a tots els cinc continents.

Des de la perspectiva política, l’any 1978 els dos blocs, el de l’Est i el de l’Oest, 
encara mantenien la lluita radiofònica pròpia de tot el període conegut com a 
Guerra Freda. La confrontació a les ones havia anat creixent a mesura que avança-
ven les dècades dels cinquanta, seixanta i setanta. I les interferències provocades 
—jamming— encara sovintejaven l’any 1978.

Es calcula que durant els quaranta anys de Guerra Freda, l’URSS tenia uns  
tres mil transmissors, en uns dos-cents llocs diferents, per provocar interferències  
a Radio Free Europe, Radio Liberty, Kol Israel, Deutsche Welle, La Veu d’Amèrica, 
Ràdio Pequín, Ràdio Tirana o la BBC.

Els anys 1978 i 1988, la programació feta per les deu corporacions radiofòni-
ques dels dos blocs enfrontats representava una mica més de la quarta part de tota 
la que feia la radiodifusió internacional en ona curta.

Al final de la llarga etapa de la Guerra Freda, l’any 1988, Ràdio Moscou domi-
nava l’ona curta pel que feia a potència d’emissió. Des de 1985 ja feia servir trans-
missors de 500 kW, mentre que La Veu d’Amèrica encara no en tenia cap. La  
Komintern Scientific Research and Production Company de Sant Petersburg va 
construir la majoria d’aquells equips, però atesa l’alta demanda d’equips més de 
vint factories els van acabar fabricant. El Russian Institute for Power Radio (RIPR) 
va succeir Komintern com a centre nacional de fabricació. A més de servir les  
necessitats de l’URSS subministrava equips a uns altres vint-i-dos països. El vo- 
lum d’emissió de la Unió Soviètica i dels països sota la seva òrbita política els  
anys 1978 i 1988 era el que es mostra a la taula 1.

L’any 1978 Ràdio Moscou emetia 1.485 h 45 min a la setmana i la resta d’emisso
res sota l’òrbita de l’URSS transmetien 1.505 h 10 min. Un total de 2.990 h 55 min, 
la qual cosa representava el 15 % de tota la radiodifusió pública del moment. L’any 
que acaba la Guerra Freda, Ràdio Moscou emetia 1.574 h 30 min a la setmana i les 
altres emissores, 1.538 h; un total de 3.112 h 30 min, el 15,7 % de tota la radiodi-

Revista de Recerca.indd   97 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
98

fusió pública de 1988. Deu anys després, en una situació geopolítica completa-
ment diferent i amb governs democràtics a tots els països, aquestes sis emissores 
—ja que Ràdio Berlín Internacional ja no existia— emetien conjuntament 1.822 h, 
el 9,4 % de tota la radiodifusió pública. És a dir: en deu anys havien reduït el seu 
volum global d’emissió en 1.290 h 30 min. Un 6,3 % menys. Resta clar com va in-
fluir la nova situació política en la producció de programes.

Dos anys abans d’acabar la Guerra Freda, l’any 1986, segons la informació fa-
cilitada per l’International Frequency Registration Board de la Unió Internacional de 
Telecomunicacions, es creu que més del 95 % de les emissions de La Veu d’Amèrica 
eren interferides a la Unió Soviètica. Els programes de Radio Liberty ho eren el cent 
per cent i els de Radio Free Europe, en un 98 %. L’URSS, a més, provocava inter
ferències —jamming— a Kol Israel, Deutsche Welle, Ràdio Pequín, Ràdio Tirana i 
la BBC. En canvi, Ràdio França Internacional no va prendre part en aquella llarga 
guerra radiofònica, i per tant no va rebre les interferències soviètiques. A diferència 
del Regne Unit, França no va permetre mai la instal·lació d’emissores propagandís-
tiques nord-americanes al seu territori. A la taula 2 es pot veure el volum d’emissió 
de les tres corporacions més importants del bloc de l’Oest, interferides per l’URSS, 
Bulgària i Txecoslovàquia els anys 1978 i 1988.

Els Estats Units, tant l’any 1978 com el 1988 emetien més nombre d’hores per 
Radio Free Europe —adreçada als països comunistes de l’Europa de l’Est en els seus 
idiomes— i per Radio Liberty —que només tenia programació en rus cap a la Unió 
Soviètica— que no pas per La Veu d’Amèrica, la veu oficial del seu govern. Radio 
Free Europe i Radio Liberty emetien un 8,2 % més que La Veu d’Amèrica, l’any 1978, 
i un 10 % més l’any 1988. L’any 1978 les emissores de l’USIA, la BBC i La Veu d’Ale-
manya transmetien 3.446 h 50 min, el 17,2 % de la radiodifusió pública. El 1988, 
3.586 h 05 min, el 18,2 %. I deu anys després havien reduït el volum d’emissió  
en 370 h 35 min, i van passar a emetre, l’any 1998, 3.215 h 30 min, el 16,6 % 
de tota la radiodifusió pública. En aquells vint anys Radio Free Europe i Radio Li-

Emissora	 1978	 1988

R. Moscou (amb R. Pau i Progrés)	 1.485 h 45 min	 1.574 h 30 min

R. Berlín Int. (RDA)	 349 h	 391 h 30 min

R. Polònia (R. Varsòvia)	 358 h	 332 h 30 min

R. Bulgària (R. Sofia)	 250 h	 274 h 30 min

R. Praga	 227 h 50 min	 213 h 30 min

R. Romania Int. (R. Bucarest)	 206 h 30 min	 204 h

R. Budapest	 113 h 50 min	 122 h

Total	 2.990 h 55 min	 3.112 h 30 min

Taula 1. Nombre d’hores d’emissió setmanal de les emissores del bloc de l’Est. Anys 1978 i 1988

Font: Elaboració pròpia. Dades del World radio TV handbook 1978 i 1988.

Revista de Recerca.indd   98 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
99

berty havien perdut 332 h d’emissió. Per tant, eren la raó principal d’aquella reduc-
ció horària.

En resum, si comparem els resultats finals del gràfic 1 observem que els volums 
d’emissió setmanal del bloc de l’Est i de les principals emissores del bloc de l’Oest 
interferides per l’URSS estaven força equilibrats a la fi de la Guerra Freda, l’any 1988.

Emissora	 1978	 1988

USIA	 1.965 h 45 min	 2.084 h
  RFE/RL	 978 h 45 min	 1.085 h
  La Veu d’Amèrica	 818 h 30 min	 894 h
  Radio Martí	 —	 105 h
  RIAS Berlín	 168 h	 —

BBC	 889 h 05 min	 885 h

DW/DLF	 592 h	 617 h 05 min
  Deutsche Welle	 552 h 55 min	 575 h 50 min
  Deutschlandfunk	 39 h 05 min	 41 h 15 min

Total	 3.446 h 50 min	 3.586 h 05 min

Taula 2. Nombre d’hores d’emissió setmanal de les corporacions del bloc de l’Oest interferides 
per l’URSS. Anys 1978 i 1988

Font: Elaboració pròpia. Dades del World radio TV handbook 1978 i 1988.

Bloc de l’Oest: USIA, BBC i La Veu d’Alemanya

Bloc de l’Est: R. Moscou, R. Berlín Internacional, R. Varsòvia, R. Sofia,
R. Praga, R. Bucarest i R. Budapest

4.000

3.500

3.000

2.500

2.000

1.500

1.000

500

0
1978 1988 1998

15,1 %

13,1 %
10,3 %

8,6 %

3.
44

6 
h 

50
 m

in

2.
99

0 
h 

55
 m

in

2.
74

1 
h 

55
 m

in

2.
29

5 
h 

35
 m

in

14,5 %

3.
58

6 
h 

05
 m

in

12,5 %

3.
11

2 
h 

30
 m

in

Tota la radiodifusió
22.723 h 10 min

Tota la radiodifusió
24.728 h 55 min

Tota la radiodifusió
26.587 h 05 min

H
or

es
 s

et
m

an
al

s

Gràfic 1. Volum d’emissió setmanal de les corporacions directament implicades 
en la Guerra Freda, respecte del total de la radiodifusió internacional. Anys 1978, 
1988 i 1998*

Font: Elaboració pròpia. Dades del Word radio TV handbook 1978, 1988 i 1998.

Revista de Recerca.indd   99 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
100

L’Est va emetre 3.112 h 30 min, el 12,5 % de tota l’emissió en ona curta; i l’Oest, 
3.586 h 05 min, el 14,5 %. Aquelles deu corporacions radiofòniques dels dos blocs 
enfrontats sumaven un 27 % de tot el volum d’emissió en ona curta de l’any 1988.

Deu anys després, les emissores de l’antic bloc comunista europeu havien re- 
duït el seu volum global d’emissió en 1.290 h 30 min i les de l’Oest ho havien fet 
en una quarta part menys, 370 h 35 min. L’any 1998, els programes de les nou 
corporacions públiques de radiodifusió internacional que havien protagonitzat el 
llarg combat hertzià —Ràdio Berlín Internacional ja havia desaparegut— represen-
taven el 18,9 % de tot el volum d’emissió de la radiodifusió internacional en ona 
curta, un 10 % menys que en la dècada anterior: el 8,6 % estava produït per les 
corporacions de l’antic bloc de l’Est i el 10,3 %, per les de l’antic bloc de l’Oest.

Les reformes polítiques i econòmiques de la perestroika, impulsades per 
Mikhaïl Gorbatxov, entre moltes altres conseqüències, van provocar la fi del perío-
de de confrontació a la radiodifusió internacional. L’agost de 1988 una de les qües
tions que es va acordar en la cimera celebrada entre els presidents de l’URSS i dels 
Estats Units, Mikhaïl Gorbatxov i Ronald Reagan, va ser que des d’aquella tardor 
Ràdio Moscou emetria via satèl·lit cap als EUA quatre espais diaris, d’uns vint mi-
nuts, per poder ser retransmesos per les emissores locals nord-americanes que hi 
estiguessin interessades. Poc temps després, el 29 de novembre de 1988, acaben 
definitivament les interferències radiofòniques provocades per la Unió Soviètica. 
Un mes més tard, Txecoslovàquia i Bulgària deixen d’interferir els programes de 
Radio Free Europe. L’agost de 1989, La Veu d’Amèrica obria una delegació a  
Moscou i el desembre a Varsòvia, Polònia. La Veu d’Amèrica i Ràdio Varsòvia havien 
col·laborat per primera vegada, l’octubre d’aquell any, amb motiu de la transmissió 
en directe del discurs davant el Congrés dels Estats Units del president de Solidari-
tat, Lech Walesa.

L’agost de 1991 amb l’intent de cop d’estat a la Unió Soviètica i l’ordre d’arrest 
a la seva datxa de Crimea, el president Mikhaïl Gorbatxov va estar-hi aïllat setanta-
dues hores. En retornar a Moscou, a la seva roda de premsa Gorbatxov va explicar 
que tot estava desconnectat, però que havien trobat uns vells receptors d’ona cur-
ta a les habitacions del servei i havien pogut escoltar algunes emissores i conèixer 
què estava passant. La BBC és la que s’escoltava amb més bon senyal. Gràcies a 
poder rebre la BBC sense interferències, Gorbatxov va poder escoltar Borís Ieltsin 
oposant-se al cop d’estat, va saber que s’havia organitzat un moviment de resistèn-
cia popular o va poder conèixer el suport que rebia Ieltsin del primer ministre brità-
nic John Major (Nelson, 1997). La Veu d’Amèrica, Radio Liberty i el servei rus del 
BBC World Service van ser importants en aquell intent de cop d’estat a l’URSS i van 
col·laborar al fet que el president Gorbatxov no renunciés als seus poders. Aquest 
episodi demostrava el canvi radical en la funció de les grans corporacions públiques 
de radiodifusió internacional.

Durant la dècada dels noranta, una part dels tres mil transmissors usats per la 
Unió de Repúbliques Socialistes Soviètiques per provocar interferències a les emis-
sores occidentals es van llogar per tal d’obtenir uns ingressos econòmics. La Veu 

Revista de Recerca.indd   100 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
101

d’Amèrica i la BBC ja van signar l’any 1993 els primers contractes amb Rússia per 
usar alguns dels seus transmissors d’ona curta i fer arribar els seus programes a la 
Xina amb bon senyal. Poc temps després ho van fer la Deutsche Welle i algunes 
estacions religioses. El nou ús d’aquells transmissors russos que van aflorar, va con-
tribuir a fer pujar el volum d’emissió de programes en ona curta entre 1988 i 1998. 
Simultàniament una part de la radiodifusió pública internacional dels països de 
l’Europa oriental va llogar a organitzacions privades, especialment religioses, els 
seus transmissors, ja que, una vegada superat el període de confrontació entre  
els blocs de l’Est i l’Oest, aquestes corporacions ja no els aprofiten al cent per cent 
i, a més, necessiten trobar de seguida noves formes de finançament per garantir la 
seva existència. És la necessitat de rendibilitzar els equips la que obliga una desena 
de corporacions públiques a variar el seu model tradicional.

La unió definitiva de totes les radiodifusions públiques europees es va produir 
l’1 de gener de 1994 quan divuit països de la dissolta Organització Internacional de 
Ràdio i Televisió (OIRT) van entrar a la Unió Europea de Radiodifusió (UER). Quan la 
radiodifusió internacional va entrar en una nova era, en la qual prevalia la bona 
relació entre la majoria d’emissores internacionals i la col·laboració mútua, imme-
diatament, per intentar subsistir, es van establir lligams en diversos camps: copro-
ducció de programes, establiment de noves estratègies conjuntes de distribució de 
programes, intercanvi d’estacions transmissores, coordinació de freqüències, o 
contribució al desenvolupament i l’aplicació de les tecnologies digitals a la trans-
missió en ona curta —projecte Digital Radio Mondiale (DRM). Tot i aquesta bona 
entesa, la reducció de les atribucions i dels recursos a la ràdio pública internacional 
ha estat dràstica en tot el món, tret de les corporacions dels països àrabs més im-
portants i de la Xina.

El canvi en el model lingüístic

Un altre fet significatiu que va afectar la majoria de corporacions públiques de radio
difusió internacional quan va acabar la Guerra Freda va ser el canvi en el seu model 
lingüístic. Incrementen la programació en anglès, en detriment de la feta en altres 
idiomes, i redueixen el multilingüisme en la seva oferta programàtica. Això no va 
passar amb les programacions de les grans corporacions religioses.

Si ens fixem només en la desena de corporacions radiofòniques internacionals 
públiques implicades en la Guerra Freda observem que a la dècada final d’aquell 
període les emissores del bloc de l’Oest, USIA, BBC i DW, emetien programes diaris 
o setmanals en una trentena llarga d’idiomes. Pel que fa a l’emissora principal del 
bloc de l’Est, Ràdio Moscou, ho feia en una seixantena de llengües —en alguns 
anys fins i tot en català (taula 3).

A la radiodifusió internacional en general, els anys 1978, 1988 i 1998 s’incre-
menta el percentatge de corporacions que produeixen programes només en un o 

Revista de Recerca.indd   101 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
102

dos idiomes, el propi del seu país i l’anglès: 19,6 %, 30,6 % i 32,1 %. L’any 1998, 
de les 126 corporacions de radiodifusió internacional, només dotze, el 9,5 %, no 
tenien cap programa en llengua anglesa. La majoria de les emissores internacio- 
nals tenien una oferta de programes que anava dels tres als deu idiomes diferents.

L’any 1998 un 90 % de corporacions de radiodifusió internacional tenien algun 
programa en anglès, la segona llengua més emprada al món, després del xinès. En 
aquest idioma es feia la quarta part (25,3 %) de tota la programació internacional 
setmanal, un 8,9 % més que l’any 1978.

La reducció en el nombre d’idiomes oferts va ser una tendència comuna a partir 
de 1988. La Veu de Rússia mantenia una trentena de llengües en antena l’any 1998 de 
la seixantena que oferia deu anys abans, com a Ràdio Moscou.

Conclusions

A partir de 1947, quan comença el període de Guerra Freda entre els Estats Units 
d’Amèrica i el bloc occidental, d’una banda, i la Unió de Repúbliques Socialistes 
Soviètiques i el bloc comunista, de l’altra, unes setze emissores públiques interna-
cionals es van veure involucrades, durant quaranta anys, en el manteniment de la 

Corporació	 1978	 1988	 1998

IBB/USIA	 37	 38	 44
  V. d’Amèrica	 37	 38	 44
  RFE/RL/RFA	 17	 23	 24
  R. TV Martí	 —	   1	   1
  RIAS Berlín	   1	 —	 —

BBC	 36	 36	 39

V. d’Alemanya DW (amb DLF)	 36	 34	 32

V. de Rússia	 69	 69	 31
  R. Moscou	 65	 65	 —
  R. Pau i Progrés	   4	   4	 —

R. Romania Int. (R. Bucarest)	 13	 13	 16

R. Bulgària (R. Sofia)	 12	 12	 12

R. Polònia (R. Varsòvia)	 11	 11	 10

R. Budapest	   6	   6	   9

R. Praga	 10	   9	   5

R. Berlín Int.	 12	 10	 —

Taula 3. Nombre d’idiomes d’emissió de les corporacions internacionals públiques implicades 
en la Guerra Freda. Anys 1978, 1988 i 1998

Font: Elaboració pròpia. Dades del World radio TV handbook 1978, 1988 i 1998.

Revista de Recerca.indd   102 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
103

tensió política entre l’Est i l’Oest, mitjançant la difusió dels seus missatges cap a una 
audiència global amb la clara voluntat d’influir en la política mundial d’aquell mo-
ment. Aquell fet, per l’abast tecnològic de l’emissor i per la intenció del contingut 
del missatge, es pot considerar el primer exemple de globalització de la comunica-
ció audiovisual, força abans que existís Internet o les comunicacions via satèl·lit 
analògiques.

A la fi de la Guerra Freda, l’any 1988, els volums d’emissió setmanal de les 
corporacions de radiodifusió internacional del bloc de l’Est i de les principals emis-
sores del bloc de l’Oest interferides per l’URSS estaven força equilibrats: l’Est, 3.112 h 
30 min, el 12,5 % de tota l’emissió en ona curta; i l’Oest 3.586 h 05 min, el 14,5 %. 
Aquelles deu corporacions radiofòniques sumaven un 27 % de tot el volum d’emis-
sió en ona curta de l’any 1988. Deu anys després, l’any 1998, els programes de les 
nou corporacions públiques de radiodifusió internacional que havien protagonitzat 
el llarg combat hertzià —Ràdio Berlín Internacional ja havia desaparegut— re- 
presentaven el 18,9 % de tot el volum d’emissió de la radiodifusió internacional  
en ona curta, un 10 % menys que en la dècada anterior. Les emissores de l’antic 
bloc comunista europeu havien reduït el seu volum global d’emissió setmanal  
en 1.290 h 30 min i les de l’Oest ho havien fet en una quarta part menys, 370 h  
35 min. Aquestes xifres serien indicadores del volum de programació aproximat, al 
final de la Guerra Freda (1988), que estava relacionat directament amb la lluita 
ideològica i propagandística entre els dos blocs enfrontats.

La fi de la Guerra Freda va suposar una crisi en el model de la radiodifusió pú-
blica internacional que va provocar la seva reorganització i la reducció tant en el 
volum d’hores d’emissió setmanal com en el nombre d’idiomes de la programació. 
Totes les grans radiodifusores van haver de repensar les seves estratègies, el seu 
volum d’emissió i cap a quines noves àrees calia adreçar els seus programes. Des de 
finals dels noranta, l’Àsia i el Pròxim Orient són les dues zones cap a on les grans 
corporacions públiques occidentals de radiodifusió internacional han concentrat 
les seves emissions.

Una vegada superat el període de la Guerra Freda, una part de la propaganda 
política escampada per les emissores públiques internacionals al servei dels Estats, 
es va substituir per la propagació de les creences d’importants grups religiosos 
mitjançant les seves ràdios, que l’any 1998 radiaven una quarta part de tota l’emis-
sió feta en ona curta (23,9 %).

L’acomiadament de personal, provocat per la crisi econòmica dels noranta, va 
accentuar la reducció del multilingüisme en l’oferta programàtica general de la ra-
diodifusió pública internacional. L’anglès s’havia apoderat, durant el període 1978-
1998, dels buits deixats pel menor volum d’emissió en francès, castellà i la resta 
d’idiomes i s’havia refermat com a llengua principal del model lingüístic de la radio
difusió internacional. 

Revista de Recerca.indd   103 14/01/11   8:43



CNOVEMBRE 2010
104

Nota

[* Les xifres del gràfic 1, a diferència de les xifres aportades en el text, fan referència al total dels blocs.

Bibliografia

Balsebre, A. (2001). Historia de la radio en España. Vol. 1: (1874-1939). Madrid: Cátedra.

Carbonell, J. M. (2008). El primer poder : El nou protagonisme dels mitjans de comunicació. Barcelona: Mina.

Franquet, R. (1986). Història de la radiodifusió a Catalunya (del naixement al franquisme). Barcelona: Edicions 62. (Lli-

bres a l’Abast; 214)

Montes, F. J. (1997). Los orígenes de la radiodifusión exterior en España. Madrid: Editorial Complutense.

Nelson, M. (1997). War of the black heavens. Syracuse, N. Y.: Syracuse University Press.

Selders, A. (1995) «Current and future trends in technologies». A: Challenges for international broadcasting. Oakville: 

Mosaic Press.

Ventin, J. A. (1986). La guerra de la radio (1936-1939). Barcelona: Mitre.

World radio TV handbook 1978 (1978). Vol. 32. Regne Unit: Billboard Books.

World radio TV handbook 1988 (1988). Vol. 42. Holanda: Billboard Books.

World radio TV handbook 1998 (1998). Vol. 52. Holanda: Billboard Books.

Revista de Recerca.indd   104 14/01/11   8:43


